قالب وبلاگ

مالیات فصلی شامل سران دفاتر اسنادرسمی نمی شود

نوشته شده توسط:علی حاذقی | ۲ دیدگاه
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران: مالیات فصلی شامل سران دفاتر اسنادرسمی نمی شود

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه ارسال آمار مالیات فصلی شامل حال تجار و کسبه می شود، گفت: طبق ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم؛ در مواردی که اشخاص و شرکت ها اعم از خصوصی یا دولتی برای خودشان معاملاتی را انجام دهند، مکلف هستند که این معاملات را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند. 

محمدرضا دشتی اردکانی با اشاره به اینکه این موضوع برای سازمان امور مالیاتی کشور دارای اهمیت است، تاکید کرد: سازمان امور مالیاتی کشور با هر خرید و فروشی  منابع مالیاتی خودش را شناسائی می کند ضمن اینکه با شناسایی خریدار از ارائه کالا و خدمات به خریدار مطلع می شود.

وی با بیان اینکه در تمام موارد که قانونگذار تکالیفی را به دفاتراسنادرسمی محول کرده صراحتا در مواد قانونی به دفاتر اسنادرسمی اشاره کرده است افزود: طبق ماده 35 قانون مالیات های مستقیم دفاتر اسنادرسمی باید مالیات بر ارث دریافت کنند. در ماده 185 آمده است که معاملاتی که در دفاتر اسنادرسمی صورت می گیرد سردفتر مکلف است که فهرست معاملات را برای حوزه مالیاتی ارسال کند. همچنین در ماده 187 دفاتر اسنادرسمی هنگام انجام معاملات می بایست از حوزه مالیاتی محل مفاصاحساب بگیرند و طبق ماده 268 به تخلفات دفاتر اسنادرسمی در دادسرای انتظامی سردفتران رسیدگی شود و همچنین در ماده 200 قانون مالیاتهای مستقیم ذکر شده که اگر سردفتر به وظایفی محوله خود عمل نکند، جرائم ومجازاتی شامل حالش می شود.

 دشتی اردکانی با بیان اینکه قانونگذار در این قانون به دفاتر اسنادرسمی کاملا توجه دارد تاکید کرد: زمانی که سران دفاتر طبق ماده 185 انجام معاملات را برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال می کنند لزومی ندارد که هر سه ماه یکبار هم کل تحریر دفتراسنادرسمی را مجددا ارسال کنند زیرا ارسال آمار مضاعف چه مشکلی را برای سازمان امور مالیاتی مرتفع می کند؟

 رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با بیان اینکه حق التحریر اسناد در دفاتر اسناد رسمی ، فروش خدمات نیست تاکید کرد: طبق ماده 15 قانون دفاتر اسنادرسمی برخی از مشاغل و اقدامات برای سردفتر ممنوع است که در صورت اقدام آنها سردفترسلب صلاحیت خواهد شد، مشاغلی مانند، وکالت، تجارت، قضاوت. بنابراین قانونگذار سردفتر را به عنوان کاسب یا تجار تلقی نکرده است؛ حتی اشاره شده که سردفتر با هماهنگی سازمان ثبت اسناد واملاک کشور می تواند به عنوان استاد در دانشگاه تدریس کند.

 وی ادامه داد: مادامی که سردفتر بخواهد به عنوان شهردار، یا نماینده مجلس و... مناصب دیگری را دراختیار بگیرد باید معذوریت شغلی بگیرد تا بتواند به عنوان نماینده یا شهردار شروع به فعالیت نماید. طبق تبصره بند24 ماده 55 قانون شهرداریها تاسیس دفتراسنادرسمی توسط مالک تجاری تلقی نمی شود بنابراین سردفتری که دفترش در تملکش است تاجر نیست بنابراین مشمول فروش کالا یا خدمات نمی شود.

 دشتی اردکانی با بیان اینکه سردفتر داری منصبی است که در زمره قضات دادگستری محسوب می شوند افزود: همانگونه که قضات را نمی توان تاجر تلقی کرد سردفتر هم کاسب نیست، هرچند سردفتر هزینه و درآمدش را ازمردم کسب می کند، لکن  تاسیس دفتر اسنادرسمی، اجاره محل، هزینه های پرسنلی و تجهیزات و لوازم مورد نیاز را خود باید تامین کند.

 رئیس کانون سردفتران و دفتریاران، با بیان اینکه 7300 دفتر اسنادرسمی در کل کشور وجود دارد افزود: بجز وزارت آموزش وپرورش هیچ وزارتخانه وارگانی این تعداد ملک  دراختیار ندارد. در حالیکه سران دفاتر اسناد رسمی  7300 محل را به نفع قوه قضاییه  در اختیار حاکمیت قرار داده اند این درحالیست که قوه قضاییه هیچ بودجه ای را برای سران دفاتر درنظر نگرفته است.

 وی با بیان اینکه سران دفاتر تاجر نیستند که بخواهند  آمار معاملات فصلی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال کنند افزود: ما مخالفتی با ارسال آمار به وزارت دارایی نداریم کما اینکه این آمار بطور مرتب ارسال می شود،  اما ارسال آمار مضاعف و بیهوده به چه کار سازمان امور مالیاتی می آید. این درحالیست که  در داد نامه صادره از هیات عمومی  دیوان عدالت اداری تلویحا اشاره شده که سران دفاتر تاجر محسوب نمی شوند و الزامی به ارسال آمار فصلی معاملات ندارند.

 به گفته دشتی اردکانی؛ در ماده 185 قانون مالیات های مستقیم و در تبصره 3 ماده 42 قانون ارزش افزوده درمورد خودرو و املاک تاکید شده است که سردفتر باید حداکثر تا 15 روز خلاصه معاملات را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند، با این وجود نیازی به ارسال آمار فصلی بیهوده و مضاعف باقی نمی ماند. لذا باتوجه به رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و وحدت ملاک از رای مذکور، صدور بخشنامه مبنی برالزام ارسال آمار فصلی توسط دفاتر اسنادرسمی به سازمان امور مالیاتی خارج از حدود اختیاران وزارت مذکور است . 

  • Jared

    Jared

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۸ - ۰۱:۲۱:۳۸

    I am really loving the theme/design of your web site.
    Do you ever run into any web browser compatibility issues?
    A number of my blog visitors have complained about my website not
    operating correctly in Explorer but looks great in Safari.
    Do you have any suggestions to help fix this issue?

  • Cheri

    Cheri

    • ۱۳۹۶/۰۴/۱۶ - ۲۲:۲۰:۲۶

    Quality content is the important to interest the users to pay a quick visit the
    website, that's what this web site is providing.