قالب وبلاگ

در باب اتباع بیگانه

نوشته شده توسط:علی حاذقی | ۳ دیدگاه

ماده 7 قانون مدنی:اتباع خارجه مقیم در خاک ایران از حیث مسایل مربوط به احوال شخصیه و اهلیت خود و همچنین از حیث حقوق ارثیه در حدود معاهدات مطیع قوانین و مقررات دولت متبوع خود خواهند بود.

ماده 8 قانون مدنی:اموال غیر منقوله که اتباع خارجه در ایران طبق عهود تملک کرده یا می کنند از هر جهت تابع قوانین ایران خواهد بود.

ردیف 31 م.ب: با توجه به بخشنامه سازمان ثبت و آئین نامه استملاک اتباع بیگانه تنظیم سند منقول برای اتباع بیگانه منعی ندارد.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمائید .

 ردیف 34 م.ب: تنظیم اسناد برای اتباع بیگانه تنها با ارائه کارت اقامت (بدون گذرنامه) وجهه قانونی ندارد.

ردیف 92 م. ب : باتوجه به مقررات مربوطه در حدودی که خود موکل می تواند قانونا تعهد یا تملیک نماید تنظیم اسناد متفرقه مانند اقرار – تعهد نامه -  وکالت  برای اتباع بیگانه که دارای گذرنامه معتبر یا روادید معتبر باشند ایرادی ندارد.

ماده 42آ. د : در موقع مراجعه کلیه اتباع خارجه برای تملک اموال غیر منقول باید سردفتران جواز اقامت آنها را ملاحظه تادر صورتی که مدت آن منقضی نشده باشد بوسیله اظهار نامه مخصوص از اداره ثبت محل برای تنظیم سند معامله تحصیل اجازه نمایند.

بند357م.ب : درخواست ثبت اتباع بیگانه با رعایت مقررات مربوط به استملاک اتباع بیگانه و پس از کسب دستور از سازمان ثبت بعمل می آید.( کد658وبند360و361)

ماده 963ق.م:اگر زوجین تبعه یک دولت نباشند روابط شخصی ومالی بین آنها تابع قوانین دولت متبوع شوهر خواهد بود.

ماده 964 ق.م:روابط بین ابوین و اولاد تابع قانون دولت متبوع پدر است مگر اینکه نسبت طفل فقط به مادرمسلم باشد که در این صورت روابط بین طفل ومادر او تابع قانون دولت متبوع مادر خواهد بود.

بند 5ماده 976 ق.م:کسانی که در ایران از پدری که تبعه خارج است به وجود آمده و بلافاصله پس از رسیدن به سن 18 سال تمام لااقل یک سال دیگر در ایران اقامت کرده باشند والا قبول شدن آنها به تابعیت ایران بر طبق مقرراتی خواهد بود که مطابق قانون برای تحصیل تابعیت ایران مقرر است.

بندب ماده 977 ق.م:هرگاه اشخاص مذکور در بند 5 ماده 976 ق. م پس از رسیدن به سن 18 سال تمام بخواهند به تابعیت پدر خود باقی بمانند باید ظرف یک سال درخواست کتبی به ضمیمه تصدیق دولت متبوع پدرشان دایر به اینکه انها را تبعه خود خواهد شناخت به وزارت امور خارجه تسلیم نمایند.

بند 360م.ب :اتباع خارجی مقیم ایران نمی توانند قبل از کسب اجازه مخصوص از سازمان ثبت به قائم مقامی از فرزند صغیر خود نسبت به قبول انتقال اموال غیر منقول واقع در ایران اقدام نمایند.

بند 361م.ب:در هر مورد که اتباع بیگانه قصد تملک و یا اجاره اموال غیر منقول در ایران داشته باشند دفاتر اسناد رسمی بایستی قبلا موافقت سازمان ثبت را جلب نمایند هرگاه مدت اجاره از 5 سال تجاوزننماید جلب موافقت ضروری نیست و فقط بایستی مراتب را با ذکر خصوصیات و مشخصات موجر و مستاجر و محل مورد اجاره به اداره کل امور املاک گزارش نمایند.(ورعایت بند117م ب)

ماده 5 آئین نامه استملاک اتباع خارجه مصوب 1328:

تقاضا ی استملاک برای محل سفارتخا نه یا کنسولگریها یا مو سسات وابسته به سفارتها باید از مجرای سیا سی به عمل آمده و موافقت با ان منوط به این خواهد بود که در کشور متبوع متقاضی مشابه دولت ایران معامله متقا بله بشود و در هر حال اخذ تصمیم با هیئت وزیران بوده و در صورت قبول در خواست مراتب را وزارت امور خارجه به اداره کل ثبت اعلام خواهد داشت .

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۴ - ۱۹:۱۶:۱۰

    We're a group of volunteers and opening a new scheme in our community.
    Your site provided us with valuable information to work on. You have done a formidable process and our whole community can be thankful to you.

  • http://josephinehores.weebly.com

    http://josephinehores.weebly.com

    • ۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۱۶:۱۲:۱۵

    Everyone loves what you guys are up too. This sort of clever work and reporting!
    Keep up the great works guys I've added you guys to my own blogroll.

  • Rubye

    Rubye

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۵۵:۰۱

    Wonderful blog! I found it while browsing on Yahoo
    News. Do you have any tips on how to get listed in Yahoo News?

    I've been trying for a while but I never seem to get there!

    Thanks