قالب وبلاگ

در باب اقرارنامه

نوشته شده توسط:علی حاذقی | ۲ دیدگاه

ماده 1259 ق. م : اقرار عبارت از اخبار به حقی است برای غیر بر ضرر خود .

ماده 1262 ق. م : اقرارکننده باید بالغ و عاقل و قاصد و مختار باشد بنابراین اقرار صغیر و مجنون در حال دیوانگی و غیر قاصد و مکره موثر نیست .

ماده 1268 ق. م : اقرار معلق موثر نیست .

ماده 1272 ق. م : در صحت اقرار به تصدیق مقرله شرط نیست لیکن اگر مفاد اقرار را تکذیب کند اقرار مزبور در حق او اثری نخواهد داشت .

ماده 1278 ق. م : اقرار هر کس فقط نسبت به خود آن شخص و قائم مقام او نافذ است و در حق دیگری نافذ نیست مگر در موردی که قانون آن را ملزم قرار داده باشد( رعایت بند 152 م ب ث)

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمائید .

صغار

ماده1207ق.ماشخاص ذیل  محجور واز تصرف  دراموال و حقوق مالی خود ممنوع هستند 1-صغار2-اشخاص غیر رشید 3- مجانین

ماده1212 ق.م:اعمال و اقوال صغیر تا حدی که مربوط به اموال و حقوق مالی او باشد باطل و بلااثر است معذالک صغیر ممیز میتواند تملک بلاعوض کند:مثل قبول هبه

 و صلح بلاعوض و حیازت مباحات.

ماده1214 ق.م:معاملات و تصرفات غیر رشید در اموال خود نافذ نیست مگر بااجازه ولی یا قیم او اعم از اینکه این اجازه قبلا داده شده باشد یا بعد از انجام عمل. معذالک تملکات بلاعوض از هر قبیل که باشد بدون اجازه هم نافذ است.

ماده 22 آ.د: تنظیم و ثبت معاملاتی که از طرف قیمین صغار و محجورین نسبت به اموال آنها در دفاتر واقع می شود بدون اجازه کتبی مدعی العموم محل ممنوع است و به اوراق قیم نامه عادی در دفاتر اسناد رسمی نباید ترتیب اثر داده شود

ردیف 89 م .ب : در تنظیم اسناد وکالت و رضایت از جانب قیم نسبت به سهم الارث صغار از دیه یا صلح وسازش نسبت به مقصر یا محکوم علیه  کسب اجازه از مدعی العموم به استناد ماده 1242 ق م مورد نیاز است .

ردیف 25 م.ب: ولایت پدر و جد پدری درعرض هم می‌باشد و هریک از آنها می‌توانند از طرف مولی علیه خود نسبت به انجام هرنوع معامله ای اقدام نمایند .

ماده 1181 ق.م:هر یک از پدر و جد پدری نسبت به اولاد خود ولایت دارند.

ماده 1182 ق.م:هرگاه طفل هم پدر و هم جد پدری داشته باشد و یکی ازآنها محجور یا به علتی ممنوع از تصرف در اموال مولی علیه گردد ولایت قانونی او ساقط می شود.

ماده1183 ق.م:در کلیه امور مربوط به اموال و حقوق مالی مولی علیه ولی نماینده قانونی او می باشد.

ردیف144م.ب:باتوجه به ماده2 قانون ازدواج چون نسبت به مهریه در تنظیم سند نکاحیه حق الثبت تعلق نمیگیرد لذا اقرار به افزایش .....وصول یا ابراء از مهریه نیز مشمول ماده 124 قانون ثبت میباشد(مبلغ حق الثبت با توجه به ماده124 پنج هزار ریال است)

  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۰۴:۳۲:۳۹

    We are a group of volunteers and starting a new scheme
    in our community. Your website offered us with valuable info to work
    on. You've done a formidable job and our entire community will be grateful to you.

  • Lavina

    Lavina

    • ۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۴:۳۴:۲۱

    These are genuinely enormous ideas in regarding blogging.
    You have touched some nice factors here. Any way keep up wrinting.