قالب وبلاگ

جلسه نحوه تنظیم اظهار نامه مالیاتی سردفتران ودفتریاران برگزارشد

نوشته شده توسط:علی حاذقی | ۵ دیدگاه

جلسه توجیهی نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی با حضور سید صالحی، معاون دفتر فنی و حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور در محل سالن اجتماعات کانون سردفتران و دفتریاران برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سردفتران و دفتریاران، طبق روال برگزاری جلسات پرسش و پاسخ یکشنبه کانون سردفتران و دفتریاران در موضوعات مختلف، موضوع جلسه این هفته کانون به نحوه تنظیم اظهار نامه مالیاتی اختصاص داشت.

در این جلسه که با حضور سران دفاتر و دفتریاران برگزار شد، توضیحات مبسوطی درخصوص چگونگی نحوه تنظیم اظهارنامه مالیات ارائه شد و سید صالحی، معاون دفتر فنی و حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور به پرسش‌های متعدد حضار پاسخ داد.

برای مطالعه بیشتر به ادامه مطلب مراجعه فرمائید .

سیدصالحی با بیان اینکه قانون مالیات‌های مستقیم در تاریخ 31/1/94 توسط مجلس تصویب و با توجه به لازم‌الاتباع شدن ماده 281 از ابتدای سال جاری، افزود: با توجه به مقررات ماده 281 صاحبان مشاغل، همه از جمله دفاتر اسناد رسمی مکلف هستند حداکثر تا پایان خرداد ماه اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کنند.

معاون دفتر فنی و حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: طبق تبصره ماده 119 قانون برنامه پنجم توسعه اگر کسی اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه ندهد نمی‌تواند از معافیت‌های قانونی استفاده کند، بنابراین شرط استفاده از هرگونه معافیت مالیاتی حتی در مناطق آزاد تجاری که معافیت‌های خاص خودشان را دارند، منوط به تسلیم اظهارنامه مالیاتی شده است.

 وی با بیان اینکه جریمه عدم تسلیم اظهارنامه افزایش یافته است، افزود: جرایم مالیاتی درخصوص مشاغل 10درصد بود اما در اصلاحیه اخیر 30 درصد افزایش پیدا کرده است.

 به گفته سیدصالحی، در قانون مالیات‌های مستقیم در مواد 185، 187 و200 و اخیرا هم تبصره ماده 287 تکالیفی را برای دفاتر اسناد رسمی پیش‌بینی کرده است.

 معاون دفتر فنی و حسابرسی سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به راه‌اندازی سامانه جدید برای سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: حسب مذاکراتی که با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صورت گرفته است در حال طراحی و راه‌اندازی سامانه‌ای برای تبادل اطلاعات به صورت آنلاین هستیم. تا زمانی که سندی ثبت می‌شود همه امور به صورت سیستماتیک و آنلاین انجام شود. با برقراری این سامانه، اطلاعات مربوط به این موارد ازجمله ماده 185 و تبصره 3 ماده 187 از طریق سامانه به صورت آنلاین به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود. 

سیدصالحی افزود: سامانه‌ دیگری درخصوص گواهی‌های ماده 187 در حال راه‌اندازی است، بنابراین با راه‌اندازی این سامانه، نیازی نیست که مؤدیان یا متعاملین برای گرفتن گواهی به سازمان امور مالیاتی مراجعه کنند. همه اقدامات در دفاتر اسناد رسمی صورت می‌گیرد و ارائه گواهی به صورت آنلاین و به سرعت انجام خواهد شد.

به گفته وی هم‌ اکنون تعدادی از دفاتر اسناد رسمی به صورت پایلوت به این سامانه متصل هستند و با اجرایی شدن ارزش معاملاتی کل کشور طبق ماده 64 این سامانه تا پایان نیمه امسال به صورت کلی در کل کشور اجرایی می‌شود. 

سیدصالحی با بیان اینکه نحوه رسیدگی به مالیات از ابتدای سال 95 تغییر کرده است افزود: دفاتر اسناد رسمی با توجه به حجم فعالیت خدماتی خود؛ در شمول گروه سوم قرار می‌گیرند و به این گروه تکالیف سختی مترتب نیست.

وی همچنین به نرخ های جدید ماده 131 قانون مالیات‌های مستقیم اشاره کرد و ادامه داد: در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در مجلس مصوب شده است که درآمد سالانه تا پنجاه میلیون تومان مشمول مالیات سالانه پانزده درصد و مازاد درآمد ۱۰۰ میلیون تومان در سال مشمول مالیات سالانه ۲۵ درصد ‌می‌شود. در این مصوبه همچنین آمده است که شرط  برخورداری از این تخفیف، تسویه بدهی مالیاتی سال قبل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی مربوطه در مهلت اعلام شده از سوی سازمان امور مالیاتی است.

تاریخ ارسال خبر: 
95/3/10
                                                               منبع : کانون سردفتران و دفتریاران
  • manicure

    manicure

    • ۱۳۹۶/۰۲/۱۵ - ۰۶:۰۳:۰۷

    Great article, just what I wanted to find.

  • Hallie

    Hallie

    • ۱۳۹۶/۰۲/۲۷ - ۰۲:۳۲:۲۲

    We absolutely love your blog and find nearly all of your
    post's to be just what I'm looking for. Does one offer guest writers to write content to suit your needs?
    I wouldn't mind writing a post or elaborating on many of the subjects you write concerning here.
    Again, awesome weblog!

  • Jeannette

    Jeannette

    • ۱۳۹۶/۰۳/۱۰ - ۲۰:۰۰:۱۲

    I am genuinely thankful to the holder of this website who has shared this impressive post at
    at this time.

  • Lou

    Lou

    • ۱۳۹۶/۰۴/۱۶ - ۲۲:۲۴:۲۶

    Do you have any video of that? I'd love to find out more details.

  • tomokoamel.wordpress.com

    tomokoamel.wordpress.com

    • ۱۳۹۶/۰۵/۰۸ - ۱۹:۵۱:۳۲

    This information is priceless. Where can I find out more?